תנועת a (אָ) – קמץ ופתח
בשיעור זה נלמד את התנועות: קמץ, פתח וחטף־פתח.

יש 3 סימנים לתנועת a בעברית: קָמָץ, פַּתָּח וחֲטַף־פַּתָּח. בקמץ ובפתח משתמשים בכל האותיות, ואילו בחטף־פתח באותיות גרוניות בלבד: א, ה, ח, ע.לעתים רחוקות נהגה הקמץ בתנועת o (אוֹ), כמו במילים תָּכְנִית וכָּל. כאשר קמץ נהגה בתנועת o הוא נקרא קמץ קטן והקמץ הרגיל נקרא קמץ גדול. לא מומלץ לבלבל את הילד/ה בתנועות הקמץ השונות. בשיעורי התנועה יופיע רק הקמץ הרגיל לתנועת a ונקרא לו פשוט קמץ.
מה עושים בשיעור?
- מורידים ומדפיסים את הכרטיסים. קוראים את כל ההברות. מראים לילד הברה, קוראים את ההברה ומחכים שהילד יקרא אותה. אם צריך, מתקנים אותו. אם לא, עוברים לאות הבאה.
- מתרגלים בעזרת משחקי האותיות. מומלץ לעבור לתנועה הבאה רק לאחר שליטה בתנועה זו. משחק יומי במשחקי האותיות יעזור לילדכם לשלוט בתנועה בהנאה.
בנוסף, דף מילים להורדה ולהדפסה. בדף רשימת מילים לתרגול נוסף של קריאה ממוקדת בתנועות אלו. הוא נועד לתרגול קריאה נוסף בזמנכם החופשי, למשל כשאתם מחוץ לבית או כשהמחשב לא זמין. אם הילד לא משתף פעולה, עדיף לוותר. לימוד הקריאה יצליח גם בלי הדפים.
כמן כן, דפי עבודה מהנים להורדה ולהדפסה. בדפי העבודה תמצאו פעילויות מהנות ומגוונות לתרגול נוסף.
דפי העבודה מיועדים לילדים האוהבים לגזור, להדביק ולצבוע ולהורים המעוניינים בתרגול נוסף מחוץ למסך. אפשר לפתור את דפי העבודה בכל זמן הנוח לכם. אם ילדכם לא בעניין, אין צורך להתעקש על כך. לימוד הקריאה יצליח גם ללא פתירת הדפים.
המלצה: אם ילדכם לא מצליח לפתור את השאלה, קראו אחריו את קטע הקריאה ואת השאלה. כלומר, פעם ראשונה הילד קורא לאט ולבד, ופעם שנייה מקריאים לו בקריאה רציפה, כדי שיבין את הקטע ויוכל לענות על השאלה. כך מרוויחים פעמיים, גם לימוד קריאה וגם תרגול הבנת הנקרא.
