שיעור 15 – אפס תנועה (שווא נח)
בשיעור זה נוסיף לתנועות: קמץ, פתח וחטף־פתח את התנועה שווא נח, שהיא עיצור ללא תנועה.
כרטיסים ללימוד שווא
דף מילים שווא
שאלון הבנת הנקרא
משחקי אותיות
סימן השווא משמש לעיצור ללא תנועה*.
האות אל”ף בשווא אינה נשמעת, ולכן אינה מקבלת שווא. לעתים תופיע האות אל”ף באמצע מילה ללא תנועה, ולכן היא לא תישמע. למשל, נָאקָה, רִאשׁוֹן ועוד.
כמו כן, אין מוסיפים את סימן השווא באות סופית, מלבד באות כ”ף סופית.
אותיות גרוניות, מלבד האות אל”ף, יכולות לקבל שווא, כמו במילים: נֶחְמָד, נֶהְדָּר ומַעְדֵּר. אין הרבה מילים כאלו.
* יש שני שוואים בעברית: שווא נח ושווא נע, הנהגה לפעמים בתנועת e (אֶ). לא מומלץ לבלבל את הילד/ה בסוגי השוואים. קראו לו פשוט שווא. שיעור זה כולל כל שווא הנשמע כמו שווא נח, גם אם הוא שווא נע, כמו במילים: אָכְלָה, בְּרָכָה ועוד.
מה עושים בשיעור?
- מדפיסים את הכרטיסים ועוברים על האותיות, כדי לוודא שהילד יודע לקרוא את האותיות בשווא.
- פותרים את השאלון.
- מתרגלים בעזרת המשחקים (לא חובה).אם הילד מתקשה בקריאת האותיות בכרטיסים, מומלץ לתרגל זאת שוב ושוב ולדחות את פתרון השאלון לשיעור הבא. אפשר לשחק את המשחקים פעמיים: פעם לאחר לימוד הכרטיסים ופעם נוספת לאחר פתרון השאלון.
בנוסף, דף מילים להורדה ולהדפסה. בדף רשימת מילים לתרגול נוסף של קריאה ממוקדת בתנועות אלו. הוא נועד לתרגול קריאה נוסף בזמנכם החופשי, למשל כשאתם מחוץ לבית או כשהמחשב לא זמין. אם הילד לא משתף פעולה, עדיף לוותר. לימוד הקריאה יצליח גם בלי הדפים.
הערות חשובות:- מומלץ לאפשר את התרגול במשחקים רק אחרי פתירת השאלון. כך יהיה למה לצפות לאחר הקריאה המאתגרת.
- אם ילדכם מתקשה לקרוא את כל קטע/י הקריאה של השיעור, הסתפקו בחלק מהקריאה והמשיכו את אותו השיעור בפעם הבאה.
- אם ילדכם לא מצליח לפתור את השאלה, קראו אחריו את קטע הקריאה ואת השאלה. כלומר, פעם ראשונה הילד קורא לאט ולבד, ופעם שנייה מקריאים לו בקריאה רציפה, כדי שיבין את הקטע ויוכל לענות על השאלה. כך מרוויחים פעמיים, גם לימוד קריאה וגם תרגול הבנת הנקרא.